2013-02-02 / Eleven Rack – często zadawane pytania (FAQ)


Dotyczy: Eleven_Rack

P: Czy wszystkie wejścia w Eleven Rack (mikrofonowe, liniowe, gitarowe i cyfrowe) mogą być obsługiwane przez wbudowany procesor DSP?

O: Tak, ale tylko jedno Wejście, lub suma Wejść (jak liniowych stereo, czy cyfrowych), może być wysłana do obróbki w tym samym czasie.

P: Jak wybrać, które wejście jest przesyłane do obróbki Amp/FX?

O: Należy zmienić ustawienia „Rig Input”.

  • W Pro Tools te ustawienia znajdują się w lewym górnym rogu okna Eleven Rack
  • Używając przedniego panelu kontrolnego Eleven Rack, należy nacisnąć i przytrzymać EDIT/BACK, by wejść w menu User Options. Następnie wybrać „Rig Input” znajdujący się na szczycie listy

P: Czy można jednocześnie przesyłać przez Rig więcej niż jedno wejście?

O: Nie. Obróbce może być poddane tylko jedno wejście na raz. W sesji Pro Tools można zawsze przesłać przez procesor wcześniej nagraną ścieżkę, lub skierować wiele ścieżek.

P: Po uruchomieniu Pro Tools nie słychać gitary. Jak to naprawić?

O: Gitara, przesłana przez Eleven Rack Rig, powinna być słyszalna gdy uruchomiony jest Pro Tools LE, ale bez otwartej sesji. Tu umożliwia korzystanie z okna kontrolnego Eleven Rack, w celu wyboru i ustawień zestawów wzmacniaczy.

Aby słyszeć gitarę przepuszczoną przez Rig, po otwarciu sesji należy:

  1. Ustawić wejście ścieżki audio (mono lub stereo) na „Eleven Rig”. Wyjście powinno być ustawione na „Main Out L/R” i ścieżka powinna być uzbrojona.
  2. W menu „Track” powinno być wybrane "Auto Input Monitoring" (jest to domyślne ustawienie monitoringu w Pro Tools LE). Jeśli menu „Track” pokazuje „Input Only Monitoring”, należy to zmienić na "Auto Input Monitoring".

Innym sposobem na odsłuch gitary po otwarciu sesji jest stworzenie ścieżki Aux z wejściem ustawionym na „Eleven Rig” i wyjściem ustawionym na „Main Out L/R”. Jednakże w przeciwieństwie do ścieżki audio, na ślad Aux nie można nagrywać dźwięku.

P: Dlaczego pojawia się opóźnienie (latencja) podczas nagrywania w Pro Tools?

O: Aby skorzystać z możliwości blisko zerowej latencji Eleven Rack, należy się upewnić, że w menu „Options” zaznaczona jest opcja „Low Latency Monitoring”. Niezależnie od ustawień bufora sprzętu, przy zaznaczonej opcji „Low Latency Monitoring” Eleven Rack będzie spełniał oczekiwania.

P: Czy można pograć z akompaniamentem automatycznych bębnów czy odtwarzacza CD w trybie samodzielnym (bez uruchamiania Pro Tools)?

O: Aktualnie nie jest dostępna opcja niezależnego miksera w Eleven Rack. W celu monitorowania wielu wejść jednocześnie będzie potrzebny Pro Tools, lub inna DAW z uzbrojonymi ścieżkami dla każdego wejścia, które chce się monitorować.

Jedynym obejściem tego jest podłączenie zewnętrznego urządzenia do FX Loop Returns i przesunąć FX Loop na koniec Rig w Eleven Rack. Dostrojenie pokrętła RETURN pozwala na ustawienie właściwego poziomu sygnału względem gitary.

P: Reamping nie działa. Co należy sprawdzić?

O: W przypadku korzystania z Eleven Rack z Pro Tools w standardowej konfiguracji, gdzie Eleven Rack jest podstawowym interfejsem audio, należy upewnić się, że poniższe ustawienia są prawidłowe:

  1. Upewnić się, że w ustawieniu Rig Input w oknie kontrolnym Eleven Rack jest wybrane „Re-amp”
  2. W przypadku surowych ścieżek gitarowych z sygnałem z DI, upewnić się, że wyjście jest ustawione na „Re-Amp L" lub „Re-Amp R" oraz, że ścieżka nie jest wyciszona.
  3. W przypadku ścieżki, na którą jest nagrywany sygnał przetworzony, upewnić się, że wejście jest ustawione na „Eleven Rig” i ścieżka jest uzbrojona do nagrywania.

Jeśli Eleven Rack jest drugim urządzeniem (HD, MP czy inny system LE):

  1. W przypadku obróbki poprzez cyfrowe I/O (S/PDIF, AES/EBU), upewnić się, że urządzenia połączone są kablami dwukierunkowo.
  2. System HD powinien być źródłem zegara (ustawiony na zegar wewnętrzny). Eleven Rack powinien być ustawiony jako „External” aby oba urządzenia były zsynchronizowane. Ważne jest aby zgadzała się częstotliwość próbkowania, gdyż inaczej synchronizacja nie będzie prawidłowa.
  3. Źródło Rig Input powinno być ustawione na „Digital”
  4. Źródło wejścia ścieżek Return powinno być „Digital”
  5. W Eleven Rack opcja użytkownika „Digital Output” powinna być ustawiona na „Rig Outputs”. Należy to ustawić w Guitar Window lub w zakładce „Digital Output” w User Options.

Ta sama formuła ma zastosowanie jeśli Eleven Rack jest używany jako dodatkowe urządzenie, razem z  003 itp.

P: Który kontroler nożny MIDI działa najlepiej z Eleven Rack?

O: Avid przetestował pomyślnie wiele kontrolerów od innych producentów pod kątem współpracy z Eleven Rack. Należy jedynie przed zakupem sprawdzić dokumentację urządzenia i podręcznik użytkownika. Eleven Rack używa szerokiego zakresu ciągłych liczb kontrolnych i należy się upewnić czy zakupiony kontroler obsługuje je wszystkie.

P: Jak podłączyć i skonfigurować kontroler?

O: Procedura zależy od typu zakupionego kontrolera. Należy skonsultować się z dokumentacją urządzenia lub podręcznikiem użytkownika. Konkretne MIDI CC wymagane do kontroli Eleven Rack są wymienione w tabeli MIDI CC podręcznika użytkownika Eleven Rack. Na wyświetlaczu Eleven Rack można przejść do „User Options” i wybrać „MIDI CC Table” (wymagany Firmware v. 1.0.2 lub wyższa).

P: Czy są jakieś szablony dla nożnych kontrolerów w Eleven Rack?

O: Na razie nie są znane żadne dostępne, ale wiadomo, że jeden z producentów nad takim pracuje. Jak tylko będą dostępne dodatkowe informacje ta lista zostanie uzupełniona.

P: Jaki pedał ekspresji jest rekomendowany do współpracy z Eleven Rack?

O: Każdy pedał ekspresji ze zbalansowanym wejściem ¼” będzie dobrze współpracował z Eleven Rack. Jakikolwiek pedał będzie wybrany, należy na początek wykorzystać jego funkcję kalibracji zanim użyje się go po raz pierwszy. Można to zrobić przytrzymując przycisk „EDIT/BACK” w Eleven Rack, aby przywołać menu User Options. Należy wybrać „External Pedals” i upewnić się, że „EXPRESSION PEDAL” jest podświetlone, posługując się pokrętłem „SCROLL”. Następnie należy nacisnąć przycisk obok napisu „CALIB” (SW 2), by zacząć proces kalibracji.

P: Czy są jakieś ograniczenia w używaniu Eleven Rack z Pro Tools HD?

O: Eleven Rack obsługuje częstotliwości próbkowania maksymalnie do 96 kHz. W przypadku używania Eleven Rack w sesjach Pro Tools HD o wyższych częstotliwościach próbkowania, konieczne będzie podłączenie Eleven Rack do systemu Pro Tools po łączach analogowych.

W przypadku podłączenia do komputera z aplikacją Pro Tools HD poprzez USB, okno kontrolera Eleven Rack jest także dostępne podobnie jak ustawienia Rig.

W systemach HD, MP, czy LE gdzie Eleven Rack nie jest podstawowym interfejsem I/O, nie ma przesyłania sygnału audio poprzez łącze USB. Wszystkie połączenia audio powinny być po łączach cyfrowych (idealnie) lub analogowych.

P: Czy można używać własnych gitarowych efektów nożnych (stompbox) z Eleven Rack?

O: Oczywiście, że tak. Można je podłączyć przez FX Loop, lub wyjście efektu podłączyć do wejścia gitarowego True-Z. Rekomendowana metoda podłączenia efektu do Eleven Rack zależy od samego efektu oraz od tego jak chcemy umieścić efekt w zestawie przez który przepływa sygnał.

W przypadku podłączania efektów poprzez wejście gitarowe True-Z, niektóre pedały reagują w różny sposób na różne wartości impedancji wejściowej, które są kontrolowane przez ustawienia True-Z. Jeśli True-Z jest ustawione na „Auto”, impedancja będzie ulegała zmianie przy bajpasie czy przesunięciu FX w zestawie. Jeżeli konieczna jest stała wartość ustawienia True-Z, należy upewnić się, że True-Z  jest wartością ustaloną, a nie włączony jest tryb „Auto”.

Nie ma jednej rekomendowanej procedury ustawienia tych parametrów, należy w drodze eksperymentów wybrać konfigurację, która najlepiej spełnia wymagania.

P: Jak uaktualnić firmware Eleven Rack?

O: Aktualizacje firmware dla Eleven Rack można ściągnąć ze strony Avid pod tym linkiem. Ściągnięty plik zawiera aplikację, która zainstaluje aktualizację firmware na komputerze. Przed instalacją należy się upewnić, że Eleven Rack jest podłączony do komputera poprzez USB, włączony, i że aplikacja Pro Tools jest zamknięta. Aktualizacja zajmuje kilka minut, ale nie wykasowuje, ani nie nadpisuje ustawień użytkownika czy konfiguracji Rig. Firmware v. 2.x jest dostępny jako część Eleven Rack Expansion Pack.

Uwaga: aby przeprowadzić aktualizację firmware koniecznie jest posiadanie zainstalowanych sterowników Eleven Rack oraz aplikacja Pro Tools nie może być podczas aktualizacji uruchomiona.

P: Jak sprawdzić jaka wersja firmware Eleven Rack jest zainstalowana na komputerze?

O: Na panelu frontowym Eleven Rack należy nacisnąć i przytrzymać przycisk EDIT/BACK do momentu wyświetlenia USER OPTIONS, następnie należy przewinąć do „Firmware Version” i nacisnąć SW 1.

P: Jak przywrócić ustawienia fabryczne w Eleven Rack?

O: Pełny powrót do stanu fabrycznego można uzyskać poprzez opcję użytkownika „Factory Reset”. Ponieważ wszystkie zindywidualizowane ustawienia zestawów zostaną nadpisane, sugerowane jest wstępne zapisanie ich na komputerze – można to zrobić poprzez okno kontrolera Eleven Rack w Pro Tools. Należy kliknąć „SAVE” w oknie kontrolera Eleven Rack i wybrać „Save All to Computer”.

P: Czy można korzystać z Eleven Rack z aplikacją DAW inną niż Pro Tools?

O: Tak, sterownik Eleven Rack umożliwia współpracę z dowolną aplikacją kompatybilną z Core Audio (Mac) czy ASIO (Windows). Bardziej zintegrowane funkcję jak okno kontrolera Eleven Rack, wbudowane ustawienia Rig i kontrola tempa sesji, nie są dostępne w innych aplikacjach DAW, jak Ableton Live czy Apple Logic.

P: Jak wiele wzmacniaczy i efektów można użyć jednocześnie w Eleven Rack?

O: W zestawie Eleven Rack można użyć jednego wzmacniacza z kolumną razem z maksymalnie siedmioma efektami jednocześnie.

P: Czy nagrywanie z niską latencją jest dostępne na wszystkich wejściach Eleven Rack?

O: Tak, jeśli „Low Latency Monitoring” jest włączony w Pro Tools.

P: Jak działa True-Z?

O: Impedancja wejściowa wzmacniaczy i efektów nie jest jednakowa. Wpięcie gitary do takiego sprzętu tworzy specyficzną elektroniczną zależność, która kształtuje brzmienie instrumentu. W celu zapewnienia najbardziej autentycznego brzmienia, konieczne było stworzenie unikalnego analogowego obwodu wejścia, który faktycznie mógłby zmieniać impedancję gitarowego wejścia. Dzięki True-Z gitara zachowuje się dokładnie tak jakby była wpięta w rzeczywisty wzmacniacz czy efekt, który jest emulowany w Eleven Rack. Wiemy, że tego nie da się emulować cyfrowo poprzez EQ, ponieważ każda gitara jest unikalna pod względem swojej elektroniki.

Kiedy True-Z jest ustawiony na „Auto” impedancja wejściowa jest ustalana według wzmacniacza czy efektu, który jest pierwszy w zestawie. Dla przykładu jeśli pierwszym efektem jest Shine Wah, wartość True-Z jest ustawiana, by odpowiadać tej prawdziwego urządzenia. Jeśli ominie się Shine Wah impedancja będzie ustawiona zgodnie z następnym aktywnym efektem czy wzmacniaczem. True-Z funkcjonuje tak jakby autentycznie istniały mechaniczne przełączniki bypass dla wszystkich urządzeń w zestawie.

True-Z może być także ustawiony na stałą wartość, jeśli jest taka, która najlepiej się sprawdza przy danym instrumencie i zestawie.

P: Co oznacza „Cap” w ustawieniach True-Z?

O: Jeśli wartość impedancji jest ustawiona na „+Cap”, pojemność przełącza się na obwód, który zmienia szczytową wartość dźwięku i usuwa wysokie częstotliwości z sygnału. Podobnie jak w przypadku impedancji wejściowej, efekt tego zabiegu na brzmienie instrumentu będzie zależny od elektroniki gitary (przystawek). Oryginalnie było to dodane do ustawienia 1 MΩ, by zapewnić opcję lepiej oddającą charakterystykę rzeczywistego wejścia wzmacniacza lampowego. Ostatecznie opcja ta została dodana do wszystkich wartości impedancji, by zapewnić większe możliwości tonalne.

P: Jak działa True-Z z bezprzewodowym podłączeniem gitary?

O: Dopasowywanie impedancji poprzez True-Z nie ma zastosowania w przypadku bezprzewodowego systemu podłączenia gitary, ponieważ systemy te zapewniają dodatkowe buforowanie niskiej impedancji pomiędzy gitarą a Eleven Rack. Nie mniej sytuacja ta nie różni się od używania systemu bezprzewodowego z autentycznym wzmacniaczem czy efektem gitarowym.

P: Jak True-Z współpracuje z aktywnymi przystawkami do gitary oraz gitarami z cyfrowym modelingiem?

O: Aktywne gitary będą zachowywać się tak samo jak w przypadku wpięcia w tradycyjny wzmacniacz czy analogowy efekt. Jednakże systemy aktywne wprowadzają bufor niskiej impedancji pomiędzy gitarę, a Eleven Rack. Zatem zmienianie wartości impedancji True-Z będzie dawało ledwie zauważalny efekt.

P: Czy jest różnica w brzmieniu pomiędzy Eleven Rack, a wtyczką Eleven?

O: Modele wzmacniaczy i kolumien w Eleven Rack to dokładnie te same algorytmy DSP co we wtyczce Eleven, poza, występującym w tej ostatniej, rozszczepieniem stożka głośnika.

P: Czy konieczne jest ustawianie poziomu sygnału na wejściu gitarowym Eleven Rack? Czy możliwe jest przesterowanie tego sygnału?

O: Wejście gitarowe w Eleven Rack jest typu plug-and-play. Zaprojektowane jest tak by żadne ustawianie poziomu czy kalibracja nie były konieczne, a grający słyszał brzmienie jak najbliższe rzeczywistości. Przesterowanie sygnału jest praktycznie nie możliwe z żadną gitarą czy nawet efektem. Eleven Rack został tak zaprojektowany, żeby być tak wygodnym w użyciu jak tradycyjny wzmacniacz.

P: Dlaczego poziom suchego sygnału gitary nagrywanego w Pro Tools jest taki niski?

O: Wejście gitarowe w Eleven Rack jest tak skalibrowane, żeby niemożliwe było przesterowanie sygnału, nawet w przypadku korzystania z instrumentów z przetwornikami o wysokim sygnale wyjściowym. Zatem gitara z przystawkami o niskim sygnale wyjściowym, dodatkowo grana lekko będzie miała słaby sygnał. Jednak ostatecznie, jeśli sygnał zostanie przepuszczony przez Eleven Rack Rig brzmienie będzie przypominało to jakie uzyskalibyśmy wpinając gitarę bezpośrednio we wzmacniacz.

P: Dlaczego w niektórych przypadkach przy zaangażowaniu FX Loop otrzymuje się sygnał jakby „sfazowany” czy przepuszczony przez filtr grzebieniowy?

O: W FX Loop sygnał musi przejść przez konwersję cyfra na analog i analog na cyfra by zostać podłączony do zewnętrznego urządzenia. Wszystkie konwertery cyfra na analog i analog na cyfra charakteryzują się latencją pewnego stopnia (zwykle mniejszą niż 1 milisekunda), zatem powrotny sygnał („wet”) jest nieco opóźniony w stosunku do wysłanego sygnału („dry”). Kiedy oba sygnały są zmiksowane może dojść do zmiany sygnału podobnie jak ma to miejsce w przypadku filtra grzebieniowego i dawać wrażenie „sfazowania”.

Ustawienie kontrolera „MIX” w FX Loop na 100% zapobiegnie temu zjawisku. Jeśli urządzenie podłączone do FX Loop ma kontroler miksu wet/dry, należy z niego skorzystać celu ustawienia pożądanych proporcji pomiędzy sygnałem wet i dry.

Podczas używania efektów delay czy pogłosów w FX Loop, wykorzystanie kontrolera „MIX” Eleven Rack FX Loop jest zupełnie wystarczające do ustawienia proporcji pomiędzy sygnałem wet i dry. Należy jedynie pamiętać, żeby ustawić kontroler „MIX” efektu na 100%, lub jego maksymalną wartość. Dla innych FX (nie delay) zaleca się ustawienie kontrolera „MIX” Eleven Rack na 100%. Dobrze jest poeksperymentować z ustawieniami, żeby dostosować je do konkretnych wymagań.